اخبار داخلی
شماره: 2686
1392/01/19 - 11:39
20 تا 22 درصد از جامعه ایرانی دچار پرفشاری خون هستند

رییس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور گفت : 20 تا 22 درصداز جمعیت ایرانی دچار پرفشاری خون هستند و براین اساس تقریبا 14 تا 15 میلیون نفر از ایرانی ها به بیماری پرفشاری خون مبتلا هستند .

 

به گزارش بنیان دکتر ˈمجید حاجی فرجی ˈ به مناسبت هفته سلامت افزود : حدود یک پنجم جامعه ایرانی دچار افزایش فشارخون هستند البته باید گفت این آمار شامل افرادی است که بیماری آنان شناخته و غربالگری شده اند . در حال حاضر افرادی نیز در جامعه وجود دارند که از بیماری افزایش فشار خون خود اطلاع ندارند .
 
حاجی فرجی با اشاره به شعار هفته سلامت ˈ فشار خون را جدی بگیریم ˈ خاطر نشان کرد : با توجه به زندگی ماشینی و سبک غلط زندگی در کشور های در حال توسعه از جمله ایران، بیماری ˈ پرفشاری خون ˈ رواج زیادی پیدا کرده است و از آن به عنوان قاتل خاموش یاد می شود زیرا علایم خاصی ندارد.
 
وی یاداور شد : پرفشاری خون منجر به بیماری قلبی و عروقی در افراد می شود .مهمترین عواملی که منجر به فشار خون می شود شامل عادت غذایی نادرست ، مصرف زیاد نمک ، غذاهای فرآوری شده مانند فست فودها ، اسنک ها ، اضافه وزن و چاقی ، مصرف دخانیات و سیگار ، مصرف غذاهای چرب و پر کالری ، استرس ، عدم تحرک و ورزش است .
 
رییس انستیتو تغذیه و صنایع غذایی کشور خاطر نشان کرد : برخی از مواد غذایی مانند مغزها که نیز در گروه غذایی سالم قرار دارند ولی به دلیل میزان نمک بالا و چربی اشباع می توانند مضر باشند. در صورتی که این مغزها به شکل بو داده و بااضافه کردن نمک مورد استفاده قرار می گیرند می توانند فرد را دچار بیماری پرفشاری خون کنند.
 
به گزارش ایرنا، به گفته وی افرادی که چاق هستند و اضافه وزن دارند نسبت به افراد سالم بیشتر مستعد به پر فشاری خون هستند. 
 
حاجی فرجی توصیه کرد که همه افراد جامعه از مصرف غذاهای پرچرب و پر کالری ، مصرف زیاد نمک و غذاهای فرآوری شده به طور جدی اجتناب کنند.
 
پایان مطلب/
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved